Návrh na Lex Zeman

5. 11. 2015 - 12:26

zeman_hamacekMnoha médii prošla zpráva o tom, že prezident Zeman odmítl účast na summitu hlav států střední a východní Evropy. Není se co divit: smyslem schůzky bylo dovnitř NATO vyslat signál o rostoucí potřebě vojenské přítomnosti Aliance v regionu. Těžko si pak lze představit, co by Miloš Zeman na schůzce vlastně dělal. Mohl popřít sám sebe a přidat se, nebo zůstat jako kůl v plotě a přítomné prezidenty ujišťovat, že Rusko hrozba není. Jistě by proto našel příhodný bonmot.

Dal proto přednost návštěvě Pardubického kraje, prý dlouho plánované. Povzbuzovat občany Žamberku či Zámrsku v obavách z Islámského státu samozřejmě může, jakkoliv je to nízké. Jistě mu jeho poradci vysvětlili, že to je pro něj v dané chvíli potřebnější. Uštěpačný kritik by dodal, že zvláště někteří hodnostáři Zemanova dvora by za účast prezidenta v Bukurešti nezískali z Moskvy ani vděk, ani cokoliv dalšího.

I sám prezident se na Pardubicku asi cítil lépe. S mnohými občany sdílel své oblíbené historky plné osobitého humoru, které jistě měly úspěch. Rozhodně byl větší, než kdyby totéž říkal kolegům – prezidentům na onom summitu. O tomto výsledku se dá říci: „win-win“; dobře pro Zemana, dobře pro Českou republiku. V Bukurešti nás reprezentoval Jan Hamáček, který svůj úkol zvládá jak věcně, tak i diplomaticky.

Nevyužitá kompetence

Miloš Zeman ale na Pardubicku současně vyslovil zajímavou hypotézu: dohled nad GIBS nemá příslušet vládě, která na to nemá čas, ale ministru vnitra. Jistě nejde jen o to, že s M. Chovancem sdílí prezident hodnotově – politické niveau, zatímco pana premiéra Sobotku již léta nesnese. S cestou na summit to má mnoho společného. Proto je namístě představit drobnou legislativní změnu.

V Ústavě ČR v článku 63 je napsáno: „Prezident zastupuje stát navenek“. Nebylo by možné, aby se schválil drobný dodatek? Takový malý Lex Zeman? Například že „pokud je prezidentem ČR Zeman, zastupuje stát navenek jen před českými občany“. Prezident byl zvolen námi všemi a ochudit nás o jeho šarm by nebylo ani fér, ani demokratické. Ovšem do zahraničí by nás mohl reprezentovat třeba právě předseda Sněmovny. Prezident by jistě nic nenamítal: sám řekl, že premiér kapacitu na kontrolu GIBS nemá, proto by ji ani neměl mít v kompetenci. A podle chování Miloše Zemana v zahraniční politice je jasné, že on sám tuto kapacitu postrádá dlouhodobě.

Bohužel, tato svůdná fikce by fungovat nemohla. Zatímco například Jan Hamáček nebo Miroslava Němcová by tuto roli zvládli s přehledem, vzpomeňme předsedu PS Vlčka. Jeho období je varováním, že každá ústavní funkce může padnout do notně prapodivných rukou. A až (po příštích volbách) bude premiérem Andrej Babiš, ministryní zahraničí Jaroslava Jermanová, v čele sněmovny například Vojtěch Filip a prezidentem opět Miloš Zeman, budou kompetenční otázky zbytečné.

Problémy totiž nejde řešit změnami rolí, ale změnami v jejich obsazení. A to už je úkol pro všechny.


FacebookTwitterGoogle+LinkedInPrintFriendlyShare